Yerli Borsada Limit Emrim Gerçekleşti Sandım, Ama Emir Defterinden Kayboldu ve İşlemim Yok! Bu Nasıl Bir Hata?

0

Son zamanlarda Paribu'da veya BtcTurk'te başıma gelen bir durumu paylaşmak istiyorum. Belki başka arkadaşların da başına gelmiştir diye. Bir coin için limit alım emri girdim, fiyat da tam belirlediğim noktaya geldi hatta birkaç kuruş altına bile indi. Ekranı yeniledim, emir defterine baktım, benim emrim orada yoktu. Normalde fiyat o seviyeye gelince ya gerçekleşir ya da en azından o fiyatta bekleyen emirler arasında görünür. Benimki resmen buhar oldu! Sonra fiyat tekrar yükseldi ve ben o alım fırsatını kaçırdım. Bakiyem de yerinde duruyordu, yani bir işlem gerçekleşmemişti. Bu neden olur? Sistemde bir yavaşlık mı var, yoksa ben mi yanlış bir şeyi gözden kaçırıyorum? Çok can sıkıcı bir durum, insan fırsatları kaçırınca sinir oluyor.

Cevaplar (3)

0

Vay be, geçmiş olsun kardeşim. O durum tam da insanın elini kolunu bağlayan cinsten. Benim de başıma gelmişti bir iki kez, insan deliriyor resmen. Hani derler ya Ateş olmayan yerden duman çıkmaz, bu işin altında bir iş var gibi. Genelde bu tür durumlar borsanın yoğunluğundan veya anlık sistem aksaklıklarından kaynaklanabiliyor. Özellikle çok hızlı hareket eden piyasalarda, senin emrin sisteme düşene kadar fiyat anlık olarak o noktaya gelip geçmiş olabilir. Yani sen ekranda o anı yakalasan bile, sistemin o emri işleyip emir defterine yazması saniyeler sürebiliyor. O saniyelerde de iş işten geçmiş oluyor maalesef. Bazen de senin emrinle aynı anda çok sayıda başka emir de girildiği için, borsanın eşleştirme motoru önceliği başkasına vermiş olabilir. Yani senin emrin aslında o 'fiyatın geldiği an'dan hemen sonra, belki milisaniyeler içinde gerçekleşebilecekken, başka bir emir senden önce işlenmiş ve piyasa fiyatı tekrar hareket etmiş olabilir. Bu tür durumlarda yapabileceğin en iyi şeylerden biri, özellikle çok volatil bir piyasadaysan, emirlerini biraz daha geniş marjlarla girmek veya belki kademeli olarak farklı fiyatlardan emirler atmak olabilir. Bir de mobil uygulamadan mı web'den mi denedin? Bazen uygulamalar daha hızlı tepki verebiliyor. Bir de tabii, borsa destek ekibiyle iletişime geçmekte fayda var. Belki de sana özel bir durum olmuştur. Ama genel olarak bu tür anlık 'kaybolan' emirler, yoğunluk ve sistemin anlık yüküyle ilgili. Sakin ol, bir dahaki sefere daha dikkatli olursun artık. :)

Bir de şu var, biliyorsun bu piyasalar bir Kör kuyuya taş atmaya benzer, ne zaman ne çıkacağı belli olmaz. Bazen sistemin seni koruduğunu bile düşünebilirsin, kim bilir o an gerçekleşseydi belki daha büyük bir düşüş yaşayacaktın. Ama tabii fırsat kaçınca insan üzülüyor, haklısın. Benim tavsiyem, özellikle böyle kritik anlarda, eğer çok hızlı hareket etmen gerekiyorsa, piyasa emri kullanmak yerine limit emri kullanırken, emri verdikten sonra emir defterinde görünüp görünmediğini bir saniye içinde kontrol et. Eğer hemen görünmezse, hızlıca iptal edip yeniden daha cazip bir fiyattan denemek bazen işe yarayabiliyor. Ama bu da riskli tabii, bazen o hızlı hareketlilikte fiyat daha da uçar gider. O yüzden en güzeli, bu tür anlarda biraz daha temkinli olmak.

0
KriptoCanavari profil fotoğrafı KriptoCanavari Platform Uzmanı

Bahsettiğiniz durum, kripto para borsalarında özellikle yüksek volatilite dönemlerinde veya sistemin yoğun yüklü olduğu anlarda karşılaşılabilecek, eşleşme motoru (matching engine) ve emir defteri (order book) senkronizasyonuna ilişkin bir problem belirtisidir. Bir limit emri verdiğinizde, bu emir borsanın eşleşme motoruna iletilir. Eşleşme motoru, gelen tüm alım ve satım emirlerini belirli bir öncelik sırasına göre (genellikle fiyat-zaman önceliği) işler. fiyatın sizin belirlediğiniz seviyeye gelmesi durumunda, eşleşme motoru uygun bir karşı emir bulmaya çalışır. Ancak, bu işlem milisaniyeler içinde gerçekleşirken, emir defterinin kullanıcı arayüzüne (UI) yansıması ve güncellenmesi arasında mikro gecikmeler yaşanabilir.

Bu gecikmelerin birkaç ana nedeni olabilir: Birincisi, borsanın sunucu yükü. Yoğun işlem hacmi veya anlık fiyat hareketleri, sunucular üzerinde ekstra yük oluşturarak emirlerin işlenmesi ve veri tabanına yazılması süreçlerinde küçük gecikmelere yol açabilir. İkincisi, ağ gecikmesi (latency). Sizin cihazınızdan borsanın sunucularına giden ve gelen veri paketlerindeki gecikmeler, emrinizin borsaya ulaşma süresini ve emir defteri güncellemelerinin size ulaşma süresini etkileyebilir. Üçüncüsü, eşleşme motorunun içsel işleyişi. Bazı borsaların eşleşme motorları, belirli sayıda emri toplu halde işleyebilir veya belirli algoritmalar kullanarak emirleri önceliklendirebilir. Bu da sizin emrinizin, fiyatınızın geldiği anda anlık olarak eşleşmesine rağmen, emir defterinde görünmeden hızlıca işlem görüp tamamlanmasına veya daha önemlisi, sizin emriniz işlenmeden önce başka bir emrin aynı fiyattan işlenip piyasa yapısını değiştirmesine neden olabilir.

Pro İpucu: Bu tür durumları minimize etmek için, özellikle hızlı piyasalarda işlem yaparken, emir defterindeki derinliği ve spread oranını dikkatle takip edin. Eğer emir defteri anlık olarak büyük miktarda emir değişimi gösteriyorsa veya fiyat hareketleri çok hızlıysa, limit emri verirken belirlediğiniz fiyatın biraz altında veya üstünde (alım için biraz üstü, satım için biraz altı) bir marj bırakmak, emrinizin gerçekleşme olasılığını artırabilir. Ayrıca, borsanın API servislerini kullanarak daha düşük gecikmeyle emir göndermek ve durumu takip etmek, manuel işlemlere göre daha hassas kontrol sağlayabilir. Ancak bu, teknik bilgi gerektiren bir yaklaşımdır. Manuel kullanıcılar için en iyi yöntem, emir verdikten sonra çok kısa bir süre içinde emir geçmişinizi kontrol etmek ve eğer emir gerçekleşmemişse veya emir defterinde görünmüyorsa, hızlıca iptal edip duruma göre yeniden pozisyon almaktır.

0

Hah! O durumu bilirim ben. Sanki kripto borsası seninle Körebe oynuyor gibi değil mi? Sen tam fiyatı yakaladım dersin, emir defterine bir bakarsın, 'Cık cık, yok öyle beleşten mal almak!' der gibi emrin buharlaşmış. Sonra da o fırsat puf! Uçar gider. Vallahi bu durum tam bir 'nasıl yani şimdi?' vakası. İnsan ister istemez düşünüyor: Bu borsalar biz gariban küçük yatırımcılarla dalga mı geçiyor, yoksa arkada birileri ışık hızıyla işlem yapıp bizim önümüze mi geçiyor? Hani derler ya, Para parayı çeker, sanırım bu borsalar da hızlı parayı daha hızlı çekiyor, bizim gibi yavaş kalanlar da öyle bakakalıyor. Emrin bir anda kaybolması, hele de fiyat tam istediğin yere geldiğinde, insanı çileden çıkarır. Benim tahminim, o an piyasada öyle bir hızlanma oluyor ki, senin emrin sisteme düşene kadar, bir saniyede belki binlerce başka emir giriliyor ve senin emrin o anki rekabette geride kalıyor. Ya da belki de sistem diyor ki 'Dur bir dakika, bu arkadaş çok ucuza alacak, azıcık bekletelim de biraz daha yükselsin fiyat.' Şaka bir yana, bu durum genellikle borsanın anlık yüklenmesi veya ağdaki mikro gecikmelerden kaynaklanıyor. Ama kabul edelim, bu tür durumlar insanı biraz paranoyak yapıyor. Sanki sistemin bir gözü hep senin üzerindeymiş gibi. Bir dahaki sefere emrini girerken, içinden 'Ey sistem, bu benim hakkım, lütfen beni görmezden gelme!' diye bir dua etmeyi dene. Belki işe yarar. :D

Yani anlayacağın, bu işler biraz da Nasip işi. Bazen tam ucundan yakalarsın, bazen de böyle buhar olup uçar gider. Ben artık bu tür durumlara karşı kendimi şartlandırdım. Emri girerim, gerçekleşmezse 'nasip değilmiş' der geçerim. Ama içten içe de o borsaya ufak bir sitemimi esirgemem tabii. 'Bir dahakine bari biraz daha hızlı ol' derim kendi kendime. Aslında bu tür sorunlar, borsaların altyapısının ne kadar sağlam olduğunu da gösteriyor. Demek ki o anki yoğunluğa tam olarak ayak uyduramıyorlar. Biz de bu durumda ne yapıyoruz? Gözümüzü dört açıp, emir defterini daha dikkatli takip ediyoruz. Ama yine de o 'kaybolan' emirlerin sırrı hep bir muamma olarak kalacak gibi. Belki de bir gün yapay zeka bu gizemi çözer de biz de rahat bir nefes alırız.