Yahu şu bankacılık işleri de tam bir muamma değil mi? İnsan küçük bir işlem yapacak, sanki üniversite tezi hazırlıyor gibi araştırma yapmak zorunda kalıyor. Benim de başıma geldi bu döviz transferi meselesi, hele o 'küçük tutarlı' dediğin kısım yok mu, işte orası en çok can yakıyor. Çünkü bankalar büyük paralardan kazanamadığı komisyonu sanki küçükten çıkarıyor gibi bir his oluşuyor insanda. Resmen 'damlaya damlaya göl olur' mantığıyla cepten çalıyorlar mübarekler!
Şimdi bak, bu FAST dediğimiz olay aslında bizim TL transferlerimizi hızlandırmak için çıktı ortaya, 7/24 mis gibi çalışıyor. Ama döviz işine gelince, orada biraz frene basmak lazım. Benim anladığım kadarıyla banka, sen döviz göndermek istediğinde önce senin TL'ni kendi belirlediği (genelde pek de avantajlı olmayan) kurdan dövize çeviriyor. Ondan sonra o dövizi göndermeye çalışıyor. E bu da demek oluyor ki, sen daha transferi yapmadan bir kere kur makasından zarar etmiş oluyorsun. Üzerine bir de işlem ücreti binerse, o 'küçük tutar' iyice küçülüyor alıcıya ulaşana kadar.
EFT ise daha çok 'eski usul' dediğimiz yöntem. Uluslararası para transferlerinde genelde SWIFT sistemi kullanılıyor. Bu da demek oluyor ki, mesai saatlerinde yaparsan birkaç iş günü içinde gider para. Hızlı değil belki ama bazen daha şeffaf olabiliyor masraflar konusunda. Yani ne kadar komisyon alacakları, kurun ne olacağı daha net belli oluyor. Ama yine de bankaların SWIFT ücretleri hiç de azımsanmayacak seviyelerde olabiliyor, özellikle de aracı bankalar devreye girerse, 'yoldan geçen herkes bir pay kapıyor' gibi bir durum oluşabiliyor.
Benim sana tavsiyem, bu işlerde biraz uyanık olmak lazım. Öncelikle kendi bankanın uygulamasından bir bak, kur ne, komisyon ne? Sonra da internette biraz araştır, döviz transferi yapan farklı platformlar var, onlar bazen çok daha uygun oranlar sunabiliyor. Oradan da bir karşılaştırma yap. Çünkü bankalar bazen öyle kur farkları uyguluyor ki, 'bunu cebine atsa kimse anlamaz' dedirtiyor insana. Bir de aman diyeyim, parayı göndermeden önce alıcıya 'sizin bankanız da kesinti yapıyor mu?' diye bir sor. Yoksa hem sen kesintiden canın sıkılır, hem de alıcı 'param eksik geldi' diye sitem eder, arada kalırsın. Bu işler biraz 'ince eleyip sık dokumak' istiyor yani. Yoksa o 100 Euro, alıcıya 80 Euro olarak ulaşır da haberin bile olmaz! :D